
9/9/2025
Mají bakalářský titul z empatie, magisterský z trpělivosti a doktorandský z improvizace. Když se řekne „asistentka“, mnozí z nás si asi představí poklidné sezení v kanceláři. Realita terénní sociální služby je ale jiná liga. Asistenti pro lidi se zdravotním postižením jsou neustále v pohybu. Je to životní styl s batohem na zádech a plánem, který nemusí vyjít. Každý den je s jiným tempem, ale pořád směrem ke klientům. Pomáhají dostat se do školy, do práce, k doktorovi, na úřad,….. do běžného života. Jak tedy vypadá takový (ne)obyčejný den asistentky Katky, když je jejím pracovním „stolem“ půlka regionu?
Budík zvoní dřív, než vůbec stihne usnout. Je 5:45 a Katka přemýšlí, jestli si k té bleskové snídani stihne udělat i čaj. Vyhrává kafe do ruky a svět se může začít točit. Je krátce po sedmé, když Katka doma vyzvedává první klientku Markétu a doprovází ji na nádraží, aby se dostala do školy v jiném městě. Pro Markétu to znamená bezpečně přejít 3 přechody, pohlídat si čas, zvládnout komunikaci na pokladna koupit si jízdenku, najít nástupiště a nastoupit do správného vlaku, pokud tedy zrovna nemá zpoždění, nebo nehlásí jeho úplné zrušení (klasika, se kterou se také musí počítat). I když Markéta komunikuje pomocí znaků a programu v tabletu, Katka bez problémů zvládá informační maratón a ochotně odpovídá na všechny její zvídavé dotazy. Z cesty se tak rázem může stát malý rozhovor o velkých věcech (ale nesmí se kvůli tomu přejet do jiného msta). Při výstupu je potřeba dohlédnout, aby Markéta nezapomněla batoh na sedačce a přestoupila na autobus, který ji doveze do cíle. Bezpečně spolu přejdou poslední přechod, rozloučí se a asistentka Katka míří zpátky do Benešova.